San Francisco, Golden Gate

Robotaxis a San Francisco

Una vegada em van dir que Califòrnia era el lloc on van anar a parar els qui no en tenien mai prou. La colonització els Estats Units va anar d’est a oest, i Califòrnia van arribar els qui pel camí no van trobar cap lloc prou bo per ells. Tot plegat com a prova que a Califòrnia estan una mica tocats de l’ala.

Òbviament, no podem fer cas d’aquestes teories ximples. Però ens serveix per introduir el tema dels cotxes autònoms (sense conductor) a San Francisco. Ara fa una mica més d’una setmana, es va aprovar que dues companyies (Waymo, és a dir Google/Alphabet i Cruise, és a dir General Motors) poguessin fer anar per la ciutat tants cotxes autònoms com volguessin, podent cobrar pels serveis de taxi.

Cal destacar que, en contra d’aquesta decisió, s’hi van posar el cap de policia i sobretot, la cap dels bombers de la ciutat. En el darrer any, hi havia hagut múltiples incidents entre camions de bombers i robotaxis, en moments d’emergència. Resumint, en situacions de "Prime Time" (com les va definir la cap dels bombers), en què es genera un cert caos i estrès, els robotaxis es bloquegen i esdevenen obstacles. En condicions normals, tenen menys problemes que els cotxes conduïts per humans. Però els robotaxis no semblen estar preparats per situacions inesperades.

Malgrat aquesta oposició, com us hem dit, s’ha aprovat que els robotaxis comencessin a circular sense cap restricció. En menys d’una setmana, els pronòstics de la cap de bombers s’han confirmat. Ja hi ha hagut una col·lisió d’un camió de bombers amb un robotaxi que no va reaccionar a temps a les sirenes. Als carrers al voltant d’un concert de música, s’hi van amuntegar uns quants robotaxis, creant un embús gegant que impedia el trànsit normal. Es veu que els robotaxis van detectar molts telèfons mòbils a un lloc en concret, i cap allà van anar per satisfer a la possible demanda: un desastre. Cruise ja ha rebut l’ordre de reduir la seva flota de robotaxis a la meitat.

Vell tramvia turístic, amb tecnologia tradicional.

Vell tramvia turístic, amb tecnologia tradicional.

És evident que els robotaxis han vingut per quedar-se. A més, tothom els vol provar. Ja hi ha casos de sexe dins del robotaxi. I es prediu que esdevindran una nova atracció turística per San Francisco. Tothom que visiti la ciutat hi voldrà pujar.

El que no està tan clar és que la cap dels bombers de San Francisco no tingui raó: de moment, no estan preparats per situacions d’emergència o poc freqüents, generant problemes molt greus.

Les companyies es defensen ressaltant la seguretat dels vehicles. El tema està en el fet que han invertit un fotimer de milions de dòlars, i estan impacients per començar a recuperar-los. Perfeccionar el programari i els algoritmes per saber actuar en casos d’emergència, que per definició són poc freqüents, pot implicar mesos o anys, i molts més milions de dòlars. Al mateix temps, si els problemes no s’acaben aviat, altres ciutats que estan seguint el tema detingudament, com ara Los Angeles, Austin o Phoenix, s’ho rumiaran molt abans de permetre que els robotaxis circulin per les seves ciutats.

Com en tantes altres innovacions tecnològiques, quan s’arriba a aquestes situacions, els diners entren en joc.

Compartir:
Tags:


Aquest lloc web fa servir galetes per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de cookies. Premi l'enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies